Producenci

Bobber (oryginalnie nazywający się "bob-job" od 1930 do 1990) to rodzaj zmodyfikowanych motocykli. Modyfikacje polegają na usunięciu z motocykla "zbędnych" elementów jak przedni i tylny błotnik oraz innych elementów redukując tym samym masę motocykla.

Historia

Bob-job wyewoluował z wczesnych Amerykańskich customów "Cut Down", które pojawiły się około 1920 i które bazowały na Harley-Davidsonach serii J. Oprócz usuniętych błotników i innych elementów przeróbce podlegały także ramy prowadząc do obniżenia motocykla i zmniejszeniu rozstawu osi poprzez zmianę kąta przedniego zawieszenia.

W 1933 AMA wprowadziła Wyścigi klasy C, które obejmowały tylko skatalogowane motocykle wyścigowe mogące brać w nich udział. Klasa C jak Indian Daytona Scout czy Harley-Davidson WLDR czy WR, które były inspiracją dla bob-job'ów[2]. Nie posiadały przedniego błotnika miały skrócone błotniki tylne i małą masę. Użytkownicy motocykli zaczęli kopiować wygląd motocykli wyścigowych. Pierwsze bob-job'y pojawiły się w połowie lat trzydziestych a ich modyfikacje ograniczały się do prostych prac malarskich.

Bezpośrednio po II wojnie światowej bob-job'y równolegle z hot rodami były przedmiotem dekoracyjnych modyfikacji wizualnych takich jak chromowane pokrywy, lakiery metaliczne, artystyczne malowania i kolorowe siedzenie.

W 1946 Kenneth Howard ("Von Dutch") zaczął modyfikować swojego Indian Scout'a z przemalowując go, zmniejszając zbiornik paliwa podnosząc kierownicę i przerabiając układ wydechowy wyginając rury wydechowe do góry[3]. Takie modyfikacje stały się standardem dla bob-job'ów i zyskały na popularności wśród zwykłych i pokazowych motocykli[4]. Bob-joby ewoluowały w ciągu lat 50'ych i 60'ych w kilku kierunkach . Niektóre prezentowały styl hod rodów inne wyścigowych dragów jeszcze inne posiadały styl motocykli "klubowych" a część kontynuowała oryginalny styl inspirowany klasą C. Bob-joby odzwierciedlały gusta estetyczne swoich właścicieli i były przez nich indywidualnie tworzone nie będąc produkowanymi przez producentów aż do 1990 roku[5]. W latach dziewięćdziesiątych termin bob-job zaczął tracić na popularności na rzecz nazwy "bobber" a styl znowu zyskał na popularności wśród osób modyfikujących motocykle. Styl ten kontynuowany jest do dziś w wielu wariantach jak "boober chooper" czy "retro-bobber" i wciąż ewoluuje a jego popularność nie słabnie[6].

Nie znaleziono produktów spełniających podane kryteria.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl